Motor geluid
1
(169 kB)

Motor geluid
2

(408 kB)

 

Weetjes:

In 1948 kosten
de eerste Ford
Pick-Up F-1
$1144,00

Het derde
voertuig dat door
Ford werd
ontworpen was
een Truck

In 1949 en 1950 werden
er samen 148.956
stuks F-1
modellen
geproduceerd

In 1949 koste dit model af fabriek al gauw zo'n $1302,-

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ga naar :

Historie
Mijn naam is Joop, ik ben singel en woon in Goirle (midden Brabant). Ik houd van Formule 1 en A1, kijken en ben fan van Jos Verstappen, Michael Schumacher en Olaf Mol.
Verder houd ik van badminton, ik doe dat overigens via het bedrijf waar ik werk.

Zoals je kunt zien aan deze site doe ik ook aan computeren en natuurlijk het knutselen aan en het rijden van mijn eigen Ford Pick-up F1 uit 1949.

Na een, toch wel jaren lange, zoektocht met in het laatste jaar redelijk intensief zoekwerk via Internet in Amerika, ik had al snode plannen om een model in de USA te gaan kopen, heb deze F-1 in maart 2000 op de kop getikt in Teuge, jawel in ons eigen kikkerlandje. De vorige eigenaar heeft nog wat aan de versnellingsbak geknutseld en de gril voorzien van RVS strips. De achterbak was een beetje verwaarloosd. Ik heb het houtwerk van de achterbak vernieuwd, dat wil zeggen de vloer en het rek en vervolgens heel het houtwerk gehuld in 5 lagen botenlak.


Historische Automobiel vereniging Nederland
Voorpagina van Varia editie oktober 2000, genomen in Lelystad


In eerste instantie heb ik nog niet veel aan de auto gedaan, want in 2000 heb ik eerst de garage verbouwd zodat ik op een fatsoenlijke manier aan de Ford kan werken. Ondertussen heb ik lekker getoerd met de Pick-Up. Zo leer je alle gebreken goed kennen en kan ik een planning maken voor de toekomst als het gaat over restauratie. Al snel bleek de bedrading slecht en heb die grotendeels al hersteld. De auto rijdt prima op gas, maar de carburateur is sterk verwaarloosd. De motor rijdt dus niet meer op benzine.

Enkele valstroom carburator.

In de toekomst zal de lak ook een beurt moeten krijgen, want net voordat de auto in 1995 is geïmporteerd uit Amerika (verm. North Carolina) is de auto op z'n Amerikaans gespoten (wat niets anders betekent dan: van alles afplakken en geen onderdelen los spuiten). Dit is niet zo goed gedaan want er zit ook nog eens stof onder de lak en hierdoor heeft de auto links en rechts een zogenaamd sinaasappel huid effect. Verder ben ik van plan om de bumpers te vervangen. Ik wil er weer originele (optioneel) chromen bumpers op zetten en banden met zogenaamde whitewalls. Er valt ook nog wel wat te doen aan het interieur, zoals de bank, de ramen en de rubbers.
Twintig jaar geleden zag ik dit model voor het eerst en was meteen verliefd. Ik zei toen bij mijzelf: Later, als ik het kan betalen koop ik zo'n auto. En nu heb ik zo'n auto!! Ik houd van zijn prachtige vorm en een nog mooiere neus met die horizontale gril (52kB). Voor neus aanzichten van 1948 tot 1972 klik hier (62kB). Ook de bolhoed achtige cabine spraken en spreken mij heel erg aan. Deze Ford Pick-Up F-1 is in zijn soort ook een van de kleinste, net vijf meter lang en 1400 kg zwaar. Tot op heden ben ik bij diverse evenementen nog geen F-1's tegengekomen van dit type. Deze werden gebouwd van 1948 tot midden 1950.

 

Ga naar :